350 – Devotion and Spirituality

National Integration Through Thirukkural And Sanskrit

Devotion and Spiritual Knowledge

Sanathana Dharma defines devotion as a step in a series of process that opens one to the gift of spiritual enlightenment.

Devotion and Spiritual Knowledge is explained through the following analogy.

Devotion is the seed and Spiritual knowledge is the plant. Without seed (devotion),  the plant (knowledge)  cannot be born. The seed can exist, without a plant. But the seed cannot yield a fruit. It is only a fully grown plant that can yield fruits . Therefore, there is no meaning in mere devotion without its translation into knowledge. If the seed is unable to develop into a plant, such seed is useless.

According to Sanathana Dharma, supreme reality, Brahman, transcends all of the various forms of personal deity.

Sanathana Dharma defines two concepts of Brahman, which are the  Saguna Brahman – the Brahman with attributes, and Nirguna Brahman – the Brahman without attributes  The Nirguna Brahman is the unchanging Reality. However, the Saguna Brahman is posited as a means to realizing this Nirguna Brahman.  The concept of the Saguna Brahman is considered,  to be a useful symbolism and means for those who are still on their spiritual journey, but the Saguna concept is abandoned by the fully enlightened,  once he or she realizes the identity of their own soul with that of the Nirguna Brahman.

A practitioner  may choose any Saguna deity (istadevata) such as Vishnu, Shiva, Durga, Surya, Ganesha or any other, and this is viewed as an interim step towards realizing the Nirguna Brahman and its equivalence to one’s own Atman.

Shloka 6 of Viveka Chudamani says:

வத³ந்து ஶாஸ்த்ராணி யஜந்து தே³வான்
குர்வந்து கர்மாணி ப⁴ஜந்து தே³வதா :

ஆத்மைக்யபோ³தே⁴ன வினாபி முக்தி :
ந ஸித்⁴யதி ப்³ரஹ்மஶதாந்தரே(அ)பி

Devotion through reciting scriptures, invoking sacrifices, performing elaborate rituals and worshipping the deities does not lead to liberation even in life time of 100 Brahmas.  It is the realization of one‘s identity with the Atman that leads to liberation.

People should not stop with just devotion but try to introspect and acquire spiritual knowledge which alone can lead to liberation.

Thiruvalluvar in his couplet 350 on Renunciation says  “Attach yourself only to Him  who is bondless and is the omnipresent Supreme Being in everything and everywhere. This bond with Him is the only key to freeing yourself from the other mundane bonds of life.”

பற்றுக பற்றுஅற்றான் பற்றினை அப்பற்றைப்
பற்றுக பற்று விடற்கு

Patruga Patru-atraan Patrinai Ap-patraip
Patruga Patru Vidarku

பரிமேலழகர் உரை:

பற்று அற்ற கண்ணே பிறப்பு அறுக்கும் – ஒருவன் இருவகைப்பற்றும் அற்ற பொழுதே அப்பற்று அறுதி அவன் பிறப்பை அறுக்கும்; மற்று நிலையாமை காணப்படும் – அவை அறாதபொழுது அவற்றால் பிறந்து இறந்து வருகின்ற நிலையாமை காணப்படும். (காரணமாகிய பொழுதே காரியமும் அற்றதாம் முறைமைபற்றி, ‘பற்றற்ற கண்ணே’ என்றார். ‘ அற்றது பற்றெனில், உற்றது வீடு’ (திருவாய் 1-2-5) என்பதூஉம் அது பற்றி வந்தது. இவை இரண்டு பாட்டானும்அவ்விருமையும் ஒருங்கு கூறப்பட்டன.).

Sanskrit Translation by Shri S.N. Srirama Desikan

ஸர்வ பந்த₄  வினிர்முக்தே ஹரௌ பத்னாதி யோ மன:

ஸர்வஸ்மாத்ந்தனான் முக்தி: ஸ்வதஸ் தஸ்ய                                                                                                                                               பவிஷ்யதி ||